Skärmflygklubben Göteborg har en nollvision om att ingen skärmflygare ska skadas allvarligt till följd av skärmflygning i Sverige eller utomlands.
Säkerhet har alltid varit högsta prioritet inom skärmflygsporten. Tyvärr sker det regelbundet både lättare och allvarligare olyckor inom sporten. Detta gör att vi aldrig kan slappna av vad gäller säkerhetsarbetet. Vi har alla ett delat ansvar att upprätthålla fastställda regler och riktlinjer och ständigt fortbilda oss för att minimera risker och öka säkerheten.
Klubben anser att det ytterst är den enskilda pilotens ansvar att starta, flyga och landa säkert för att undvika skador på sig själv, andra och andras egendom. Den enskilda piloten ansvarar för att följa råd och regler som delges i de olika utbildningarna samt att kontinuerligt fortbilda sig genom praktisk övning och ta till sig teoretiska kunskaper genom böcker, tidningar och filmer. Dessutom måste den enskilde piloten vara aktiv att prata med andra flygare, be om råd och tips för säker flygning på ett nytt ställe, vara öppen för feedback från andra flygare men också ge feedback till andra då detta är aktuellt.
Att ge och ta feedback från andra kan vara mycket känsligt och vara källa till konflikt. Men en bra utgångspunkt är att betrakta feedback från någon annan som en “gåva” skänkt i all välmening för att öka flygsäkerheten för alla.
Klubbens ambition är att driva ett säkerhetsarbete inom ramen för vad som är möjligt för en ideell förening i syfte att höja säkerheten och minska riskerna för oss alla.
Så vad gör då klubben konkret för att öka säkerheten?
På klubbresorna till Danmark och Norge eller till andra platser anlitar klubben lokala guider och instruktörer som har omfattande erfarenhet av flygställena som vi flyger på. Tillsammans besöker vi landningsplatsen som instruktören eller guiden berättar om, hur inflygning går till, faror och risker i anslutning till landningsplatsen och annat som piloterna måste känna till för att göra en säker inflygning och landning.
Instruktören har en genomgång på starten och redogör för faror och risker kopplade till startplatsen, hur en säker start ska utföras och annat väsentligt som piloterna måste känna till för en säker flygning mot landningen.
Vi avslutar alltid dagens flygningar med en gemensam genomgång eller debiefing. Instruktören går igenom hur piloterna hanterat risker och faror, hur eventuella tillbud gått till och hur de hade kunnat motverkas, feedback till enskilda piloter och liknande. Vi går ofta “varvet runt” bland alla piloter som får berätta om eventuella tillbud eller osäkra situationer som uppstått och vad man lärt sig av detta.
Vi i klubben är övertygade om att dessa genomgångar, feedback och gemensamma samtal är ytterst värdefulla för att vi ska lära av varandra och av erfarna instruktörer för att bli allt skickligare och säkrare piloter.
Det kan såklart vara känsligt och kännas obekvämt att berätta för andra om misstag man själv gjort. Det är därför viktigt att i gruppen skapa en trygghet och tillit som stärker alla att våga öppna sig och berätta om sina erfarenheter. Klubben och dess företrädare motverkar därför tendenser som att “peka finger”, “hitta syndabockar”, säga “vad var det jag sa” och liknande som motverkar trygghet och tillit.
Det är ett långsiktigt arbete att stärka säkerhetskulturen som bygger på trygghet i gruppen och tillit till varandra.
Klubbens medlemmar träffas regelbundet på olika flygställen året runt. SFG uppmanar alla medlemmar att ta till sig av ovanstående säkerhetskultur på sina egna flygutfärder.
Piloter som är nya på ett flygställe uppmanas att fråga mer erfarna om flygställets särskilda risker och förutsättningar. Var är landningen och eventuell nödlandningsplats? Hur gör man en bra och säker inflygning och landning? Hur gör man en bra och säker start? Hur uppträder man i luften på säkrast sätt? Piloter som kan flygstället är naturligtvis behjälpliga så att den gemensamma flygningen blir trevlig och säker för alla.
SFG arrangerar säkerhetsdagar varje år. Vi tränar nödskärmskastning och ser över utrustningen inför flygsäsongen. Varje år brukar 30-40 piloter, både nya och mer erfarna, ta chansen att träna på säkerhet dessa dagar.
Klubben brukar också arrangera träffar för att lufta och packa om nödskärmen. Vi anser att säkerheten för den enskilde piloten ökar om man känner till skicket på nödskärmen och hur nödskärmen är packad, att den är korrekt inkopplad och liknande.
Det är helt avgörande att piloten är skicklig på markhantering för att komma i luften på ett säkert sätt. Klubben uppmanar särskilt nya piloter att lägga många timmar på markträning omgående efter att ha fått studentbehörigheten. Naturligtvis ska även erfarna piloter träna markhantering, särskilt efter ett långt flyguppehåll.
Klubben underhåller ett markhanteringssställe på Arendal i Göteborg.
Klubben omfattas av säkerhetsarbetet som drivs av Svenska Skärmflygförbundet, SSFF som har sammanställt en sida med råd och rekommendationer om en olycka inträffar.
Vi rekommenderar alla klubbens piloter att läsa igenom alla råd och regelbundet repeterar åtgärder vid olycka.
Om någon råkar ut för en olycka är det pilotens eller observatörers ansvar att upprätta en olycksrapport. Olycksrapporterna används för att analysera olyckan och utforma förebyggande åtgärder för att förhindra liknande olyckor framöver. Det kan handla om information, utbildning eller skapa nya regler och riktlinjer.
Trots höga ambitioner och säkerhetsarbete inträffar tyvärr olyckor varje år. SSFF genomför och publicerar haveriutredningar efter varje olycka för att vi alla ska kunna lära oss av det som skedde och göra det som går för att undvika liknande olyckor.
Flyg säkert och ha roligt i luften!